واکسن آنفولانزا مرگ و میر قلبی عروقی را در بزرگسالان مبتلا به دیابت کاهش می دهد

17 ژوئیه 2020- طبق مطالعه ای که در تاریخ 9 ژوئیه به صورت آنلاین در Diabetes Care منتشر شد، واکسیناسیون آنفلوانزا ممکن است نتایج بیماران دیابتی را بهبود بخشد.

دانیل مودین، ​​از دانشگاه کپنهاگ در دانمارک، و همکارانش برای شناسایی بیماران مبتلا به دیابت (کسانی که از داروهای کاهش دهنده گلوکز استفاده می کنند) در طی نه فصل متوالی آنفلوانزا (2007 تا 2016) از ثبت نام سراسری در این کشور استفاده کردند. نتایج قلبی عروقی افراد از اول دسامبر تا اول آوریل سال بعد بررسی شد. در این مطالعه داده های مربوط به 241.551 بیمار که بطور میانگین به مدت 4 سال تحت نطارت قرار گرفته بودند، تجزیه و تحلیل گردید.

محققان دریافتند که میزان پوشش واکسن در فصول مطالعه بین 24 تا 36 درصد بود. در طی پیگیری، 3.4 درصد از بیماران به همه ی دلایل از جمله دلایل قلبی عروقی (1.7 درصد) و انفارکتوس حاد میوکارد (AMI) یا سکته مغزی (0.6 درصد) فوت کردند. واکسیناسیون به طور قابل توجهی با کاهش خطرات ناشی از مرگ به همه ی علل (نسبت خطر [HR] ، 0.83)، مرگ قلبی و عروقی (HR ، 0.84) و مرگ ناشی از AMI یا سکته مغزی (HR ، 0.85) در یک تجزیه و تحلیل تنظیم شده همراه بود. واکسیناسیون همچنین با کاهش خطر پذیرش در بیمارستان با عوارض حاد مرتبط با دیابت، مانند کتواسیدوز دیابتی، هیپوگلایسمی یا کما همراه بود (HR ، 0.89).

نویسندگان اظهار داشتند: "مطالعه ما شواهد قابل توجهی را به شواهد در حال رشد، که حاکی از اثرات مفید واکسن آنفلوانزا در بیماران مبتلا به دیابت است، افزود.

چندین نویسنده روابط مالی خود را با صنعت داروسازی فاش کردند.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2020-07-flu-vaccine-cardiovascular-mortality-adults.html